חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרשת 'תזריע' – תוכנית גמילה מלשון הרע

הרב אורי וילהלם על דרמה בחדר לידה ועל לידת תינוק שמלמדת אותנו מסר חשוב

ב"ה

שלושה גברים יושבים ליד חדר לידה, וממתינים לאחות המיילדת שתצא עם הבשורות.

לאחר המתנה ארוכה היא יוצאת ופונה לגבר הראשון: "מזל טוב, נולדו לך ארבעה בנים!".

"איזה יופי", הוא עונה לה, "אני גר בקריית ארבע". האחות שמחה בשמחתו ונכנסת לחדר הלידה כדי לטפל ביולדת השנייה.

לאחר כמה דקות היא יוצאת שוב ופונה לגבר השני: "מזל טוב, נולדו לך שמונה בנים!". "איזה קטע", הוא עונה לה, "אני גר בקריית שמונה".

לפתע קם הגבר השלישי כל עוד רוחו בו ומתחיל לרוץ לכיוון היציאה. תופסת אותו האחות ושואלת: "מה קרה?" – "תני לי לצאת מפה", אומר לה האיש, "אני גר במאה שערים…".

***

הנושא העיקרי בפרשתנו השבוע הוא ה'צרעת', אותה מחלה רוחנית-פלאית המתוארת במקורות בהרחבה, והייתה מצויה עד חורבן בית המקדש – כאשר אדם היה מדבר לשון הרע היו מתגלים על קירות ביתו סימני נגע עד שנאלץ לסתור את ביתו. בשלב השני, אם האדם המשיך בדרכו ולא חזר למוטב, הנגעים היו כבר מופיעים על בגדיו – ובשלב השלישי באם עדיין החזיק בסורו – הנגעים היו מופיעים על עורו ובשרו עד שבהוראת הכהן היה נאלץ לצאת אל מחוץ למחנה עד שישוב מדרכו הרעה ויירפא.

אך מוזר ביותר ששמה של הפרשה היא 'תזריע' ובתחילתה מדובר אודות "אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר" – דיני אשה יולדת. והרי תינוק ולידה הם ההיפך הגמור ממצורע שהרי המצורע נחשב כמת, כמו שאנו רואים בבקשת אהרון ממשה להתפלל על מרים אחותם שתירפא מצרעתה: "אַל נָא תְהִי כַּמֵּת".

כיצד אם כן ה'כותרת' של הפרשה המלמדת אותנו על דיני המצורע היא 'תזריע' – שמשמעותה לידה, כלומר בדיוק ההיפך?

וההסבר לכך הינו: הרמב"ם (מגדולי חכמי ישראל במאה ה-12) מסביר בספרו 'משנה תורה' את הרציונל של עונש הצרעת: אדם שרגיל לדבר כל הזמן עם אנשים בלשון הרע ומתקשה להיגמל מכך, נותנת לו התורה השהייה של שבוע מחוץ למחנה, שבוע לא לדבר עם אנשים. במהלך השבוע הוא יתרגל לחשוב לפני שהוא מוציא משפט מהפה כך שכאשר יחזור לסביבת בני-אדם הוא כבר ישלוט יותר במה שמוציא מפיו.

לשם המחשה, אדם שפיתח אובססיביות לאפליקציית וואטסאפ (WhatsApp), חבר בהמון קבוצות וכל הזמן מעביר דברים מכאן לשם (ובדרך מוסיף קצת), כל כמה דקות הוא חייב להסתכל במכשיר וכן הלאה – לוּ נמחק לו את האפליקציה לשבוע, בהתחלה יהיה לו ממש קשה אך לאט-לאט הוא יתרגל לשקט עד שילמד להיגמל מהאובססיביות, ואם לא – ניתן לו שבוע נוסף בלי האפליקציה…

וזו המשמעות ששם הפרשה של המצורע מרמז על לידה: ללמדנו שהצרעת היא הזדמנות להיוולד מחדש ולהיגמל מההרגלים הרעים שלנו.

שבת שלום,
לתגובות והערות:
052-7703178
[email protected]

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקופית קודמת
שקופית הבאה
דילוג לתוכן