חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

העניו שמכיר בכוחותיו

על ההבדל בין ענווה לשקר ועל האדם הכי נעלה שהיה עניו • הרב אורי וילהלם עם פרשת השבוע - 'בהעלותך'

ב"ה

שלושה מיליארדרים ערבים – סעודי, כווייתי וקטארי – יושבים בבית-קפה בניו-יורק. בשולחן הסמוך יושב יהודי והם מחליטים להשתחצן על חשבונו. הסעודי אומר: "נשאר לי קצת כסף, אני הולך לקנות את 'סיטי-בנק' ". הכווייתי אומר: "גם לי נשאר קצת כסף, אני הולך לקנות את 'מיקרוסופט' ". והקטארי אומר: "ואני עם העודף מהסיבוב בארצות הברית הולך לקנות את 'ג'נרל מוטורס' ".

היהודי לוקח לגימה מהקפה ואומר: "מצטער, לא מוכר…".

***

בפרשת השבוע מסופר על מרים ואהרון – אחיו של משה רבנו – שמדברים עליו לשון הרע, ומיד לאחר מכן כתוב: "וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָיו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" – התורה מעידה על משה רבנו שהוא עניו ביותר יותר מכל אחד אחר – ונשאלת השאלה הכיצד?

איך אפשר לומר שמשה רבנו, עם כל מעלותיו הרבות, לא החזיק מעצמו? אנחנו הרי רגילים שכל אדם שמקבל איזו משרה או שמצליח להבין דברים שאחרים לא תופשים, מרגיש מעצמו אדם נעלה – ואיך דווקא משה רבנו לא החזיק מעצמו אדם מיוחד?

במיוחד השאלה מתחדדת לאור זאת שאנו רואים שמשה לא היה אדם שקט וכנוע אלא מי שנלחם ומתעמת על עקרונותיו. התורה מספרת איך כנער צעיר הוא יוצא מארמון פרעה ורואה איש מצרי מכה איש יהודי, ובלי לחשוב פעמיים הוא הורג אותו וטומן אותו בחול. כמה ימים לאחר מכן כשהוא רואה שני עבריים רבים ביניהם הוא מתערב וגוער בהם, ובהמשך הוא מגיע למדיין ורואה את רועי הצאן מתעמרים בבנות יִתרו ומיד מתערב ומשקה את העדר שלהם מים. אז כיצד אפשר לומר על אדם כזה שהוא עניו מאוד מכל האדם?

ההסבר לכך הוא שענווה היא לא שקר! אדם שיש לו כוחות ותכונות שאין לאנשים אחרים לא יכול לשקר על עצמו שהוא לא מוכשר וכדומה, אלא עליו להכיר במעלותיו ולהתנהל כפי היכולת שאלוקים נתן לו – באם אלוקים נתן לו עשירוּת הוא צריך להכיר בכך ולהשתמש בכסף בצורה נכונה – לתמוך בנזקקים וכדומה. ויחד עם זאת הוא צריך להבין שכל המעלות שיש לו לא עושות אותו שונה או נעלה יותר מאדם אחר, אלא הן רק כלים שאלוקים נתן לו ובאותה מידה יכול היה לתת אותם לאדם הניצב מולו וייתכן שהוא אף היה עושה בהם שימוש יותר מושכל.

וכך משה הרגיש כאשר עמד מולו אדם – הוא ידע שיש לו את הסמכות והיכולת לעזור לאותו אדם, אך לא הרגיש שהוא נעלה ממנו ו"שווה יותר".

המסר עבורנו פשוט: עלינו לדעת לנצל את התכונות והיכולות שאלוקים העניק לנו בצורה מיטבית, אך לא להרגיש שהגענו לכך בזכותנו או בכוחנו- אלא שזו רק מתנה מאלוקים ואין שום סיבה שנרגיש נעלים יותר מאדם אחר.

שבת שלום.

לתגובות והערות:

האב אורי וילהלם, רב נווה-אילן

052-7703178
[email protected]

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקופית קודמת
שקופית הבאה
דילוג לתוכן