חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

'קפלן': מבצע "הב-הב"

שיתוף פעולה ראשוני מסוגו בעולם בין טיפול נמרץ וטרינרי בן-שמן ליחידה לכלי דם במרכז הרפואי 'קפלן' הוביל להצלתה ממוות של הכלבה מימי בשל מפרצת באבי העורקים

מפרצת באבי העורקים (ה'אַאוֹרְטָה') היא תופעה מסכנת חיים אצל בני-אדם, ובכלבים – היא מובילה למוות כמעט ודאי. מימי, כלבה בת שנתיים מסוג אמסטף מעורב, הגיעה למרכז טיפול נמרץ וטרינרי בבן-שמן לאחר שהתמוטטה.

בבדיקה ראשונית התגלה דימום מסיבי לבית החזה. לאחר ייצוב ראשוני מציל חיים מימי עברה סריקת סי.טי בה התגלתה מפרצת משמעותית שדיממה לבית החזה וגרמה להתמוטטות האקוטית של מימי, והיוותה פצצה מתקתקת שעשויה לדמם בכל רגע.

בעליה המסורים של מימי החליטו שלא לוותר, וביקשו מד"ר ירון ברוכים – מומחה לרפואת חירום וטיפול נמרץ, ומנהל מרכז חירום ומומחים 'טיפול נמרץ וטרינרי בכפר הנוער בן-שמן' – לעשות ככל יכולתו להציל את מימי.

ד"ר ברוכים מספר: "הצוות המקצועי של היחידה לטיפול נמרץ ייצב את מימי על-ידי עירויי-דם ותרופה לייצוב קרישים, ומימי חיכתה ללא תזוזה לצינתור שיציל את חייה.

מפרצת באבי העורקים נחשבת נדירה בכלבים ולרוב נגרמת בשל נדידה של תולעת הפארק שגורמת לחירור ולהיחלשות של דופן אבי העורקים. היות והיא נדירה, ודורשת התערבות מורכבת ומהירה, לא נהוג לטפל בכלבים הסובלים ממנה. בהתאם, צינתור באבי העורקים מסוג זה התבצע רק פעם אחת בכלבים, ולכן החלטנו לפנות לתגבורת".

היות ואין וטרינרים המתמחים בכלי דם, ד"ר ברוכים פונה לד"ר ניר גבריאל, מנהל היחידה לכירורגיית כלי-דם במרכז הרפואי 'קפלן' מקבוצת 'כללית', שהחיבור ביניהם נוצר דרך שכנו הרופא של ד"ר ברוכים. ד"ר גבריאל, מומחה בתחום, ביצע מאות צנתורים בעבר, אולם רק בבני-אדם, ומעולם לא בכלב. הוא קיבל לידיו את כל הבדיקות שנערכו לכלבה ומחליט להיענות לאתגר, ולנסות, לראשונה בעולם, לצנתר את הכלבה, והכל – בהתנדבות.

צוות טיפול נמרץ וצוות המצנתרים מ'קפלן' התארגן במהירות האפשרית להציל את חייה של מימי המתוקה לפני שהמפרצת תדמם שוב.

בשבוע שעבר, תוך 48 שעות מהגעתה של מימי, הגיע בשעות הצהריים ד"ר גבריאל מהמרכז הרפואי 'קפלן' אל היחידה לטיפול נמרץ וטרינרי בבן-שמן, כשהוא מלווה ב ד"ר פבל קלשצ'ב, כירורג לב, המתמחה כעת בכירורגיית כלי-דם.

הציוד לצורך הפעולה נתרם כולו על-ידי חברות הציוד הרפואי, לרבות סטנטים מכוסים מיוחדים (חברת NEOPHARM/GORE) והציוד הנלווה (חברות GAD MEDICAL/TERUMO SHILLO). אלון שחר – נציג חברת NEOPHARM הצטרף אף הוא לפעולה, והשלושה פגשו ביחידה לטיפול נמרץ וטרינרי את צוות היחידה, שכלל את ירון, אייל – מומחה לכירורגיה וטרינרית, ישי קושניר – מומחה להרדמה, ויעל גולדמן -מתמחה.

הצינתור בוצע בשיתוף פעולה של ד"ר אייל – הכירורג הוטרינרי, וצוות כלי-דם והוכתר בהצלחה.

ד"ר גבריאל: "תיקון מפרצות בצינתור מבוצע בבני-אדם כבר שנים רבות. היתרונות, כמו גם הסיבוכים האפשריים של פעולות אלו, ידועים היטב. תיקון זעיר-פולשני זה החליף כמעט לחלוטין את התיקון בניתוח פתוח, שהינו ניתוח גדול, עם סיבוכים רבים והחלמה ארוכה.

בניגוד לניתוח בו מוחלף החלק החולה בעורק בשתל סינטטי, בצינתור מוכנס סטנט מכוסה בד המאפשר זרימת דם דרכו ומונע זרימת דם לשק המפרצת, ובכך מקטין את הסיכון לקרע ומוות מדימום".

הוא מוסיף ואומר לגבי ההבדלים בין בני-אדם לבעלי-חיים: "החלק הטכני של צינתור בכלב די דומה לצינתור בבני-אדם, ולא הייתה צפויה בעיה בתחום הזה. לעומת זאת, היות וכמעט לא בוצעו פעולות כאלה בעבר, לא ניתן היה לצפות כיצד יגיבו כלי הדם של מימי למניפולציות הדרושות לפתיחת הסטנט באבי העורקים".

[] צילום: 'קפלן' וטיפול נמרץ וטרינרי בבן-שמן

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקופית קודמת
שקופית הבאה
דילוג לתוכן