להתחבר – ולזכור להתנתק

פרשת השבוע: בְּהַר [] הרב אורי וילהלם על תפילה מהירה ועל מצוות השמיטה

ב"ה

הרשל'ה היה ליצן העיירה. תמיד היה נכנס אחרון לבית הכנסת ויוצא ראשון. גם בדקות המועטות ששהה שם, היה מתפלל מתוכן רק שתי דקות קצרות. פעם קרא לו רב העיירה וביקש להבין: "איך יתכן שאני צריך שעה שלמה בשביל להתפלל ואילו אתה סוגר את הסידור בשתי דקות?".
"פשוט מאוד", הסביר הרשל'ה, "הרב גר בבית גדול ונאה, הוא זכה באישה טובה וילדים נהדרים, אנשי העיר דאגו לו למשכורת מסודרת כדי שיוכל להתמסר לאנשי העיר וללמוד תורה במנוחה, ולכן התפילה שלו היא ארוכה: "אלוקים, ברך את אנשי העיר, את משפחתי, את ביתי וסוסיי'. אני, לעומת זאת, איש חסר מזל וכל מה שיש לי זה אישה ועז. לכן התפילה שלי היא קצרה: "אלוקים, ברך את האישה ואת העז…".

***

המצווה הראשונה בפרשת השבוע היא לשמור את שנת השמיטה, מצווה שאנו זוכים לקיים בשנה זו. הציווי הוא להשבית את השדה והכרם מכל מלאכה בשנה השביעית, שנת השמיטה. את השנה הזאת החקלאי אמור להקדיש במקום לעבודת האדמה הפיזית – לעבודה רוחנית.

המעניין והמיוחד בציווי של מצוות השמיטה הוא הפוסק הפותח את המצווה (שהוא הפסוק הפותח את הפרשה): "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּהַר סִינַי לֵאמֹר". פסוקים כמו "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵאמֹר" או "ויאמר ה'…" מופיעים בתורה מאות פעמים, אך הוספת צמד המילים "בהר סיני" היא תופעה יחידה בתורה.

מדוע אם כן הוספו מילים אלו?

מסבירים חכמינו את ההדגשה הזאת שהיא באה לרמז שכשם שמצוות השמיטה נאמרה בהר סיני עם כל הפרטים שלה שנכתבו בתורה בהרחבה, כך כל מצוות התורה, גם אלו שנכתבו בתורה עצמה בקצרה, גם הם נמסרו בהר סיני עם כל הפרטים שלהם.

אך יחד עם זאת נותרה השאלה מה המיוחד דווקא במצוות שמיטה שהיא נבחרה להעביר את המסר?

ההסבר לכך נעוץ במסר החשוב של המצווה: שמיטה מלמדת על ההתנהלות הנכונה של היהודי.

מצד אחד אומרים לו "שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ" – הוא צריך להיות מחובר לעולם, לעבוד ולא להיות מנותק. אך מצד שני "וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ שַׁבָּת לַה' " – לזכור ולשמור את הזמנים לרוחניות, להתנתקות מהחומר, ומהם לשאוב כוחות להתמודדות הנכונה כאשר מתעסקים בחומריות ובגשמיות.

שבת שלום
לתגובות והערות
052-7703178
[email protected]

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הקודם
הבא
דילוג לתוכן