דע את זכויותיך בדיני עבודה – צו הרחבה בענף רשתות המזון / עו"ד אבי מור-יוסף

זכויות עובדים ותנאי עבודה מעוררי תיאבון בענף המזון [] עו"ד אבי מור-יוסף מציג את התפריט

[] עו"ד אבי מור-יוסף, מומחה בדיני עבודה

צו ההרחבה בענף רשתות המזון חל מחודש מרץ 2010 והוא מרחיב את הוראות ההסכם הקיבוצי הכללי שנחתם ביום 29/06/2009.

בהתאם לצו, רשת מזון היא רשת המפעילה לפחות 2 חנויות לממכר מזון (כסניפים עצמאיים או כזכיינים) או חנות לממכר מזון (כסניף עצמאי או כזכיין), אשר שטח המכירה שלה עולה על 500 מ"ר.

מספר ימי הבראה הגדול במשק. עו"ד מור-יוסף [] צילום: ארכיון
צו ההרחבה חל על כל עובדי רשת המזון למעט עובדים המועסקים בחוזה אישי בדרגת מנהל סניף למעלה.

עובדים בענף רשתות המזון זכאים למספר ימי הבראה גדול מהקבוע לכלל העובדים במשק.

החל מהשנה הרביעית זכאי עובד בענף רשתות המזון לתוספת ותק של 1% לשנה על שכרו ועד לתקרה של 35 שנות עבודה. תוספת הוותק תחושב על בסיס המשכורת של העובד, בשיטת ריבית דריבית.

בנוסף, החל מהשנה הרביעית זכאי עובד בענף רשתות המזון למשכורת-13 בגובה משכורת אחת של העובד, שתשולם לו בשני חלקים שווים בשני מועדים במהלך השנה (ובלבד שעבד במועד התשלום).

צילום: אילוסטרציה

ככלל, בהתאם להוראות צו ההרחבה, על המעסיק להפקיד בהסדר הפנסיוני של העובד 6% מהשכר הקובע בסעיף הפיצויים. העובד זכאי לכסף שהמעסיק מפקיד בסעיף הפיצויים בהסדר הפנסיוני גם בנסיבות בהן היה זה הוא שיזם את עזיבת מקום העבודה (במקרה והעובד פוטר והמעסיק לא הפקיד שיעור גבוה יותר, העובד יהיה זכאי גם להשלמת פיצויי פיטורים).

עובד בענף רשתות המזון שהשלים 3 שנות עבודה זכאי גם להפקדות לקרן השתלמות: מחודש העבודה ה-37 ועד לחודש העבודה ה-48 – ל-2.5% הפקדה על חשבון המעסיק ו-2.5% ניכוי מהעובד; מחודש העבודה ה-49 ועד לחודש העבודה ה-60 – ל-5.5% הפקדה על חשבון המעסיק ו-2.5% ניכוי מהעובד; ומחודש העבודה ה-61 ואילך – ל-7.5% הפקדה על חשבון המעסיק ו-2.5% ניכוי מהעובד.

בהתאם להוראות צו ההרחבה, נוסף על חופשתם השנתית, יהיו העובדים בענף חופשיים מעבודה בימי חג – ובמועדים האלה ישולם להם שכר כאילו עבדו (למעט אם החג חל בשבת).

עובד שיעבוד בחג זכאי לתוספת תשלום בשיעור של 60% משכרו הרגיל בגין כל שעת עבודה בחג.

צו ההרחבה בענף רשתות המזון כולל גם זכויות נוספות, כגון תוספת ימי חופשה בתשלום לרגל נישואין – ולהבדיל במקרה של אֶבֶל – וקובע כי חובת המעסיק לספק לעובדיו על חשבונו בגדי עבודה (בהתאם לתנאי הזכאות כמפורט בצו).

לבחינת צו ההרחבה ועיון בזכויות נוספות הקבועות בו ניתן להיכנס לאתר משרד התמ"ת.

התכנים נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם בגדר עצה משפטית, חוות-דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם עורך-דין.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הקודם
הבא
דילוג לתוכן