דע את זכויותיך בדיני עבודה – הזכות לעבודה בישיבה / עו"ד אבי מור-יוסף

בטח לא ידעתם שמעסיק מחוייב להציע לעובד מקום ישיבה גם בהפסקה, ולא רק בעמדת העבודה שלו [] ושהפיצוי על הפרת חוק עבודה בישיבה ינוע בין 20,000 שקלים ל-200,000 - את זה ידעתם? [] עו"ד אבי מור-יוסף מוודא שמעכשיו, תדעו

עו"ד אבי מור יוסף, מומחה בדיני עבודה

בניגוד לחשיבה המקובלת, חוק הזכות לעבודה בישיבה חל ככלל בכל מקומות העבודה (למעט מספר מועט של מקומות המנויים בפקודת הבטיחות בעבודה שהוחרגו ממנו) ולא רק לגבי סופרמרקטים.

גם היום, שנים רבות לאחר כניסת חוק הזכות לעבודה בישיבה לתוקף, קיימים מקומות עבודה רבים (במיוחד מקומות עבודה בהם מועסקים צעירים, כגון ברמנים, טבחים, עובדי מלונאות, מוכרי בגדים, ועוד), שאינם עומדים בתנאי הדין לעניין הזכות לעבודה בישיבה.

עבודה בישיבה – זה מה שהחוק אומר [] עו"ד אבי מור-יוסף
בהתאם לחוק הזכות לעבודה בישיבה, מעסיק יעמיד לרשות עובד במקום העבודה מושב לעבודה ולא ימנע מעובד ישיבה במהלך העבודה, אלא אם כן הוכיח המעסיק שביצועה הרגיל של העבודה אינו מאפשר ישיבה.
בהתאם לחוק, הנטל להוכיח כי ביצועה הרגיל של העבודה אינו מאפשר ישיבה מוטל על המעסיק.

פסיקת בתי הדין לעבודה פירשה את החריג ("אלא אם כן הוכיח המעסיק שביצועה הרגיל של העבודה אינו מאפשר ישיבה") בצמצום רב, כך שככלל החובה ליתן מקום ישיבה בעבודה חלה גם במקרה של מוכרי בגדים, שומרים, מורים ואף טבחים. כמו-כן, בפסיקת בתי הדין לעבודה נקבע כי גם מארחת במסעדה וחופפת שיער זכאיות למושב בעבודה.

בנוסף לחובת מעסיק לספק לעובדים מושב לעבודה, מעסיק חייב להעמיד לרשות העובדים במקום העבודה כיסאות או ספסלים מתאימים, בעלי משענת גב, במספר מספיק ובמצב תקין, לישיבה בעת הפסקה בעבודה.

בית הדין הארצי לעבודה קבע כי לא תישמע טענת הגנה של מעסיק כי יצא ידי חובתו במתן אפשרות ישיבה לעובד במהלך עבודתו, בכך שהעמיד לרשותו מקום ישיבה בהפסקה.

מדובר בחובות נפרדות החלות על המעסיק, אותן עליו למלא כלפי העובד, כל אחת בפני עצמה.

במקרה בו מעסיק מפר את חובותיו בהתאם לחוק הזכות לעבודה בישיבה, יכול בית הדין לעבודה לחייב את המעסיק בפיצוי שאינו תלוי בנזק בסכום של עד 20,000 שקלים, ובמקרים חריגים אף יכול בית הדין לפסוק פיצויים לדוגמא בסכום של עד 200,000 שקלים.

במקרה של מעסיק עם מספר עובדים גדול המפר את חוק הזכות לעבודה בישיבה ניתן להגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד אותו מעסיק, שכן הפרת חוק הזכות לעבודה בישיבה נמנית עם המקרים בהם התיר המחוקק לנהל תובענה ייצוגית נגד מעסיק.

התכנים נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם בגדר עצה משפטית, חוות-דעת מקצועית, או תחליף להתייעצות עם עורך-דין.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הקודם
הבא
דילוג לתוכן