מסורת – מי רוקן את מצרים ולמה?

הרב אורי וילהלם על תביעה שהוגשה בפני הקיסר ועל הסיבה שבגינה בני ישראל השאילו כלי זהב וכסף

ב"ה

בתלמוד מסופר על תביעה שהגישו המצרים בפני הקיסר אלכסנדר מוקדון נגד בני ישראל. טענתם הייתה שהיות ובני ישראל השאילו מהמצריים כלים וחפצים יקרי-ערך טרם צאתם ממצרים ועדיין לא החזירו, הרי שהם צריכים להחזיר את הכסף, ולפיכך ערכו חשבון מהו הסכום המשוער, וביקשו מהקיסר שיגבה אותו עבורם.

חכמי ישראל שלחו את גביהא בן-פסיסא לענות להם והוא התייצב מולם לטענת הגנה, ושאלם: "מאיפה אתם לוקחים את הידע על השאלת הרכוש?" – ענו לו: "כך כתוב מפורש בתורה!". ענה להם: "אם כך, הרי כתוב בתורה: "ומושב בני ישראל אשר ישבו במצרים שלשים שנה וארבע מאות שנה" – תנו לנו שכר עבודה של ששת מאות אלף איש ששעבדתם במשך ארבע מאות ושלושים שנה".

אמר הקיסר למצריים: "תענו לו" – ענו: "אנו צריכים שלושה ימים לחשוב על תשובה". בתלמוד מתואר ההמשך, שבעקבות כך שלא הייתה להם תשובה הם ברחו והשאירו לבני ישראל שדות וכרמים.

***

השבוע בפרשת 'בֹּא' אנו קוראים על המכות האחרונות בסדרת עשרת המכות שהמצריים קיבלו עקב סירובם לשחרר את בני ישראל. המכה שלפני האחרונה הייתה מכת חושך: במשך שבעה ימים היה למצרים חושך ו"וּלְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָיָה אוֹר בְּמוֹשְׁבֹתָם". המדרש מאריך ומפרט על הנס הכפול שהיה במכה זו לבד מעצם החושך – במהלך שלושת הימים הראשונים של מכת חושך החשיכה הייתה סמיכה כל-כך עד שהמצריים לא יכלו לזוז ממקומם כלל.

לעומת זאת – לבני ישראל לא רק שלא היה להם חושך הם גם הסתובבו בבתי המצריים וכל מקומות המחבוא של הכלים יקרי הערך האירו כך שיכלו לזהות מה בדיוק יש להם, ודבר זה בא לידי שימוש כאשר לפני יציאתם ממצרים הם הצטוו "לשאול" מהמצריים כלים יקרי ערך – כלים שהמצריים הכחישו את קיומם – ואולם בעקבות כך  שבני ישראל כבר ידעו מהם הכלים והיכן הם מוסתרים, הם עימתו אותם עם עובדה זו וקיבלו מהם את הכלים.

ואכן, כפי שנאמר: "וַיְנַצְּלוּ אֶת מִצְרָיִם" שעשו אותה כמצולה [=בריכת דגים] שרוקנו אותה מכל הדגים שבה. וכך קויימה הבטחתו של ה' לאברהם אבינו ב'ברית בין הבתרים', לפיה לאחר הגלות במצרים ייצאו בניו ברכוש גדול.

בספרי הקבלה מוסבר שבכל דבר טמון ניצוץ אלוקי ותפקידו של עם ישראל הוא לברור ולהעלות את הניצוץ האלוקי הזה למקורו בקדושה. כאשר בני ישראל יצאו ממצרים הם רוקנו אותה גם מכל ניצוצות הקדושה שהיו בה, ובכך השלימו את תפקידם שם.

גם אנו במצבנו, שאנו עדיין בגלות, צריכים להשתמש בכלים ובהזדמנויות שמגיעות לידינו, על-מנת 'להעלותם לקדושה', כלומר להשתמש בהם בצורה חיובית כך שיהיו קדושים.

שבת שלום

לתגובות והערות

052-7703178

[email protected]

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הקודם
הבא
דילוג לתוכן