התקנות נועדו לסייע בבלימת התפשטות זן האומיקרון. במסגרת ההגבלות, מתחמי המסחר הסגורים יעבדו לפי 'תו סגול' על-פי יחס תפוסה של אדם אחד בכל 15 מטרים – ובחנויות גדולות במיוחד, ששטחן גדול מ-100 מ"ר והן אינן מוגדרות כחנויות חיוניות, הכניסה תתאפשר רק לבעלי תו ירוק. גם דוכני מזון ומסעדות בקניונים יספקו שירות רק לבעלי תו ירוק, וגם זאת – באמצעות איסוף עצמי, ללא ישיבה במקום. גם עובדי העסקים חייבים להיות בעלי תו ירוק.
מן התקנות מוחרגים מקומות המספקים שירותים חיוניים, כגון חנויות למוצרי היגיינה, חנויות אופטיקה, חנויות למכירת עזרים רפואיים, מרכול, מכולת או סופרמרקט.
לגזיאל: "מי שקיבל את ההחלטה לא ירד
לעומקם של הדברים ולא הבין את סדר הגודל
של הבעיות שעומדים בפניהן כאן"
"איננו פורעי חוק", הבהיר לגזיאל,"על אף שההחלטה מאד בעייתית, נעשה הכל לעמוד בהנחיות ונעזור לכל מי שצריך, אבל צריך להבין את האבסורד בבידול החנויות: אצל הלקוחות זה יוצר בלבול לאילו חנויות הם יכולים להיכנס ולאילו לא. לחנות בשטח 250 מ"ר ניתן להיכנס רק עם 'תו ירוק', ואמור להיות במקום מאבטח ובודק – ומספר צעדים מחנות כזו פועלת חנות ששטחה מתחת ל-100 מ"ר, שאליה ניתן להיכנס באופן חופשי. צריך להבין גם את משמעות כוח האדם הכרוך ביישום ההנחיות: ב'קניון הזהב' קיימים 500 עסקים, מתוכם כ-74-75 בשטח גדול מ-100 מ"ר – כלומר צריך להעסיק עוד 70 עובדים בכל יום. לצערי כמעט בלתי אפשרי ליישם את התקנות האלו".
"גם בסבב הקודם כבר אמרתי שזו החלטה מקוממת ושיהיה קשה לאכוף אותה, אז עשו שינוי קטן עכשיו – הורידו את עניין הצמידים, אבל האבסורד מתחיל כבר כשנכנסים בשער הקניון".
עם כניסת תקנות הקורונה החדשות, דוכני האוכל מדווחים על הנחיות סותרות, בחנויות הבגדים מתוסכלים מכך שהעובדים העמוסים נדרשים עכשיו גם לבדוק 'תו ירוק', וגם הקונים נשארו בבית: "הציבור לא מבין לאן הוא יכול ללכת ולאן לא. עשרות טלפונים שואלים אם אנחנו פתוחים בכלל", מציינים באחת מחנויות הרשת הגדולות.
בדוכני אוכל בקניונים קיימים בלבול ואי-ודאות לגבי ההנחיות החדשות. חלקם טוענים שהקניונים הנחו רק בתי קפה לבדוק 'תו ירוק', בעוד אחרים נערכו כנדרש.
דיזנגוף סנטר, ת"א: "יש כעס על האפליה – אם הייתה איזו הבנה שמה שעושים
ימנע התפרצות של האומיקרון או סגר עתידי אז היה שיתוף פעולה מלא – אבל עשו אפליה שרירותית,
שתי חנויות של אותה רשת שנמצאות סמוך, אחת גדולה מהשנייה בכמה מטרים –
אז אתה יכול להיכנס לחנות משמאל ולא לחנות מימין"
"הציבור שלנו והלקוחות בכל המדינה מבולבלים, לא מבינים ומאוד מאוד כועסים", אומר אלכס קפלן, מנהל שיווק 'דיזנגוף סנטר' בתל-אביב לאתר 'וואלה-חדשות', ומתאר, בדומה לתיאורו של לגזיאל ב'קניון הזהב', כיצד התקנות מובילות לעתים לאבסורד: "רוב החנויות בסנטר הן קטנות מתחת ל-100 מ"ר – הן לא צריכות תו ירוק, אבל גם עליהן יש השפעה. יש כעס על האפליה – אם הייתה איזו הבנה שמה שעושים ימנע התפרצות של האומיקרון או סגר עתידי אז היה שיתוף פעולה מלא – אבל עשו אפליה שרירותית, שתי חנויות של אותה רשת שנמצאות סמוך, אחת גדולה מהשנייה בכמה מטרים – אז אתה יכול להיכנס לחנות משמאל ולא לחנות מימין. אז יש כעס על האפליה מול החנויות עצמן, וכעס מול ענפים אחרים – אין הגבלות על טיסות, על תחבורה ציבורית, על מקומות עבודה".
לדבריו, התקנות מעלות שורה שלמות של בעיות בהתנהלות העסקים. "יש חשש כלכלי – זה דבר אחד, מהצורך להתעמת עם הלקוחות ולהוסיף כוח אדם, שזה הרבה מאוד כסף שנופל רק על הכתפיים של העסקים. והדבר השני – יש פגיעה בלקוחות שלא יכולים להגיע. הציבור לא מבין לאן הוא יכול ללכת ולאן הוא לא יכול ללכת", הוא אומר, ומסביר כי גם הציבור לא לגמרי מבין מה השלכות המתווה החדש.
"אנחנו מקבלים מהבוקר עשרות טלפונים ופניות ששואלים: "אתם פתוחים בכלל? אפשר לבוא?" בסנטר יש רק 20 עסקים גדולים שתקנת התו הירוק חלה עליהם, אבל אנחנו כבר רואים בכל הסנטר מהבוקר ירידה בכמות הנכנסים הכללית – כי הציבור לא מבין", מציין קפלן.