על תורם שנדיב יותר מאביו ועל אב שמוריש תווי פנים לבנו
גבאי צדקה שמע על אב ובנו עשירים שמעניקים צדקה ביד רחבה, והחליט להתרים אותם עבור מטרה חשובה. בראש ובראשונה פנה לבןשאכן תרם תרומה הגונה, לאחר מכן פנה למשרד של האב שאמנםהיה עשיר יותר מבנו אך בפועל נתן תרומה קטנה.
'איך זה יתכן שהאבא העשיר נותן פחות מהבן?' התפלא הגבאי בקולבלי להתבייש. 'אתה צריך להבין' הצטדק העשיר, 'לבן שלי יש אבאעשיר, הוא יכול להרשות לעצמו. אבל לי, אין אבא עשיר'…
***
בפסוק הפותח את הפרשה כתוב כך "וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם,אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק" כמובן שבקריאה מהירה אנחנו שמים לב לכפילות המוזרה הרי אם יצחק הוא בן אברהם ברור שאברהם הוליד את יצחק, מדוע כתוב עניין זה בכפל לשון?
מבהיר רש"י בפירושו על התורה את ההסבר הפשוט "שהיו ליצניהדור אומרים 'מאבימלך נתעברה שרה שהרי כמה שנים שהתה עםאברהם ולא נתעברה הימנו' מה עשה הקדוש ברוך הוא? צר קלסתר[צורת] פניו של יצחק דומה לאברהם והעידו הכל אברהם הוליד אתיצחק". לכאורה ביאור יפה ונחמד על הכפילות המוזרה: היות והיו כאלו שהתחילו לומר ששרה נכנסה להריון מאבימלך (שלקח אותה לביתו על מנת לאנוס אותה ולא הצליח) ולא מאברהם אבינו, לכן עשה ה' את צורת פניו של יצחק דומה לאברהם עד שלא יכלו להכחיש את זה שהוא אביו.
שואל הרבי מלובביץ' הרי דמיון בקווי פנים בין אב לבנו זה דבר טבעי ביותר ואין צורך לכאורה באיזה נס מיוחד כמו שנראה מדברי רש"י בלשון "מה עשה הקדוש ברוך הוא"?
מסביר הרבי על פי מה שמובא בספרי הקבלה שאברהם אבינו היה מ'מידת החסד' כמו שאנחנו רואים בתכונותיו ובהכנסת האורחים המפורסמת שלו, לעומתו יצחק אבינו היה מ'מידת הגבורה', סגנון שונה לגמרי. ועיקר התעסקותו ועבודת ה' שלו היתה ב'יראת ה" ופחות ב'אהבת ה" כמו אברהם.
טבע האדם שצורת פניו הטבעית משקפת את צורת ההתנהגות שלו.כמו שאנו יכולים, במבט על אדם שאיננו מכירים אותו, לראות האם הוא אדם עדין או גס האם הוא עצבני או רחמן וכדומה. ולכן היות ותכונותיו של יצחק היו הפוכות לגמרי מתכונותיו של אברהם מצד הטבע הם היו אמורים להיראות שונים, ולכן עשה ה' צעד מיוחד ו"צרקלסתר [צורת] פניו של יצחק דומה לאברהם".