לספור יהלומים

הרב אורי וילהלם על הסיבות שמאחורי הספירה של בני ישראל במדבר ועל החשיבות של היהודי היחיד | פרשת 'במדבר'

ב"ה

מדי שבוע, בימי ראשון, נהג הרבי מלובביץ' לעמוד שעות ארוכות מחוץ לחדרו ולחלק שטרות של דולר לחולפים על פניו, על-מנת שהמקבל ייתן את השטר לצדקה. אלפי אנשים, מכל גוני הקשת הציבורית, היו עוברים ליד נשיא הדור, מנצלים את ההזדמנות לבקש עצה או ברכה. הרבי קידם את כולם במאור פנים, העייפות לא ניכרה כלל על פניו המאירות.

"מניין הכוח לעמוד במשך שבע או שמונה שעות רצופות?", שאלו פעם את הרבי. אנשים צעירים מתעייפים אחרי עמידה של שעות אחדות, ואילו הרבי לא יושב אפילו רגע אחד, למרות גילו המבוגר!

"כל יהודי הוא יהלום מופלא", השיב הרבי בחיוך, "כשסופרים יהלומים – לא מתעייפים…".

***

השבת נתחיל לקרוא בתורה את ספר 'במדבר'. הכינוי של ספר זה הוא: 'חומש הפקודים', היות ובמהלך החומש אלוקים מצווה למשה שוב ושוב לעשות 'מפקד אוכלוסין' ולספור את מספר הנפשות של בני ישראל – ואכן חלק עיקרי מפרשת השבוע שלנו הוא ספירת מלאי מדוקדקת של כמות הנפשות בכל שבט ושבט.

תוהים חכמינו מה העניין בספירה הזאת: א. הרי אלוקים יודע בדיוק כמה נפשות יש בכל משפחה ושבט. ב. הרי כעם עם מספר נפשות מועט, כמו שכתוב: "כִּי אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל הָעַמִּים" – אנו יודעים שלא הכמות קובעת אלא האיכות.

מובאים בדברי חכמים שני הסברים לסיבה לספירת בני ישראל בפרשתנו ובהמשך החומש. ההסבר הראשון: "מפני חיבתן מונה אותם כל שעה" – כלומר שהספירה נועדה להראות את האהבה של אלוקים לעם ישראל, כמו אספן שיש לו אוסף מיוחד של בולים וכדומה: למרות שהוא יודע בדיוק כמה בולים יש לו הוא נהנה לספור אותם שוב ושוב – כך הקדוש ברוך הוא למרות שהוא יודע את המספר המדויק הוא נהנה להפגין את חיבתו אליהם על-ידי כך שהוא דואג לספור אותם.

והסבר נוסף: בספירה הזאת התורה מדגישה את חשיבות היחיד, כלומר, אדם יכול לחשוב לעצמו: "אני לא כל-כך חשוב כמו משה רבנו או אהרון הכהן הגדול, הרי אני יהודי פשוט ללא חשיבות מיוחדת, לא חכם גדול ולא נשיא שבט או אמן מיוחד כמו בצלאל". אדם כזה מקבל מסר מהספירה הזאת: כל אחד נחשב אחד, האדם הכי חשוב ומיוחד נספר כיחידה אחת בדיוק כמו האדם שנראה הכי פשוט.

כאשר נערכת אסיפה של משה רבנו ואהרון הכהן עם עוד שבעה מנשיאי השבטים, הם אינם יכולים להתפלל במניין – אך אם יצטרף אליהם היהודי הכי פשוט שאפילו לא יודע לקרוא הוא ייחשב כעשירי, ואיתו ביחד הם יוכלו להתפלל.

נזכור כולנו, ברוח ימים אלה – ימי ספירת העומר וההכנה למתן תורה – את החשיבות של כל יהודי ויהודי.

שבת שלום.

לתגובות והערות:

052.770.3178

[email protected]

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הקודם
הבא
דילוג לתוכן