טור מסורת פרשת שלח: תייר או מרגל?

על ארץ מיוחדת שזוכה לשמירה

בפרשת השבוע אנו קוראים בהרחבה על 'חטא המרגלים'. בני ישראל מבקשים ממשה שישלח אנשים שיראו את הארץ המובטחת ויתרשמו ממנה. משה לוקח נציג מכל שבט והם יוצאים לסייר בארץ כנען, כששנים עשר הנציגים חוזרים הם מביאים דוגמית מהפירות הענקיים שיש בארץ, אך, עשרה מהם, מוציאים את 'דיבת הארץ', מדברים נגדה ואפילו טוענים שאין בכוחו של אלוקים לכבוש אותה.

שני הנציגים האחרים היו יהושע וכָּלֵב. שניים אלו מתעמתים עם כל העשרה, אך העם המוסת כבר לא נשמע להם. בעקבות כך אלוקים גוזר על עם ישראל שיתעכבו במדבר 40 שנה עד שימותו ויכלו האנשים שהיו מעל גיל עשרים בזמן החטא.

אולם בכל הסיפור הזה ישנו עניין מאוד לא ברור. כבר לפני שיצאו הנציגים של בני ישראל לראות את הארץ משה בירך את יהושע שיינצל מלהיות שותף לעצת כל השליחים כפי שמובא בתורה שמשה קורא לתלמידו הושע בן נון ומשנה את שמו ליהושע, מוסיף את האות י'. ובתלמוד מוסבר שמשה רמז בשמו החדש של יהושע את המילים "י-ה יושיעך מעצת מרגלים", שיהושע יינצל מעצתם. ואכן יהושע (יחד עם כָּלֵב) כפי שרואים בהמשך לא מצטרף אליהם להתססת העם, אלא דווקא מוכיח את שקריהם.

אם כן משה, עוד לפני צאת השליחים לארץ, כבר ידע שזה לא הולך להסתיים בצורה טובה ומדוע הוא אינו מבטל את כל השליחות הזאת ומסתפק בתפילה על יהושע בלבד?

מסביר הרבי מלובביץ' הסבר נפלא הנעוץ במילות התורה המדוייקות. בכל הפרשה אנו רואים שהמרגלים ומעשיהם לא מכונים בשורש ר.ג.ל. אלא בשורש ת.י.ר. "שלח לך אנשים ויתורו את הארץ" "ויתורו האנשים" "לתור את הארץ" ועוד, רק בתלמוד הם מכונים 'מרגלים' וחטאם 'חטא המרגלים'.

מה ההבדל בין תייר למרגל? פשוט מאוד, התייר מגיע מסתכל ומתרשם, המרגל לעומתו כשהוא מגיע למקום מסוים הוא בוחן את הדרכים איך וכיצד לכבוש את המקום מהם כל נקודות התורפה.

משה רבינו הסכים לשלוח 'תיירים' שיתורו את הארץ ויתרשמו ממנה, כי הרי הוא יודע שאלוקים לא צריך עזרה מאיש איך וכיצד לכבוש את הארץ, אך פתאום הוא רואה שהם לוקחים את התפקיד שלהם בצורה שונה ורואים את עצמם כ'מרגלים'.

אכן על בסיס זה שהם 'מגדילים ראש' ולא עושים רק את תפקידם הוא לא ראה צורך להחליפם. אך יחד עם זאת הוא ראה צורך להתפלל על יהושע שלא יתפוס את תפקידו כמרגל וישאר תייר, ואכן בזכות זה הוא ניצל ולא התדרדר לדרגתם של המרגלים.

***

אנחנו נמצאים בימים מיוחדים, ימים של מלחמה ובימים האלו כל אחד מאתנו צריך לדעת ולעשות את התפקיד המוטל עליו, אנחנו שנמצאים בעורף צריכים לדעת שהמצוות שאנו עושים נותנים כח ללוחמים בחזית, וזה התפקיד שלנו ואלי צריך להצמד.

בנוסף הובטחנו בתורה שארץ ישראל היא מקום בטוח כמו שכתוב "אֶרֶץ אֲשֶׁר … תָּמִיד עֵינֵי ה' אֱלֹהֶיךָ בָּהּ מֵרֵשִׁית הַשָּׁנָה וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה" ארץ שהיא בהשגחה תמידית של אבינו שבשמים, אי לכך אנחנו צריכים לשמור על רוגע וביטחון בה' וכך נוכל לראות את הניסים הגדולים של המלחמה הזאת.

שבת שלום

לתגובות והערות

052-7703178

[email protected]

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן