חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרשת השבוע – פרשת שופטים

על אוצר מתחת לאף, ועל הימים שהשיבו את חרון האף

האגדה מספרת על יהודי בשם אייזיק שחי בקרקוב. לילה אחד הוא חלם כי אוצר גדול חבוי מתחת לגשר בפראג. נסע האיש לפראג והחללחפור מתחת לגשר. ראה אותו שוטר מקומי ושאל לפשר מעשיו. השיב אייזיק כי חלם בלילה שיש אוצר גדול מתחת לגשר הזה.

למשמע דבריו, פרץ השוטר בצחוק גדול ואמר: 'ואני ראיתי בחלום, שיש אוצר גדול מתחת לתנור בביתו של יהודי בשם אייזיק שחיבקרקוב'

שמע היהודי את הדברים ומיהר לחזור לביתו. שם חפר מתחת לתנור, ואכן גילה אוצר יקר של כסף וזהב.

***

השבוע התחיל חודש אלול. תקופה זו של השנה, המתחילה בראש חודש אלול ומסתיימת ביום הכיפורים, נקראת 'ימי הרחמים והסליחות'. תקופה זו של ארבעים יום היתה התקופה שבה משה רבינו,לאחר חטא העגל ושבירת הלוחות עלה לשמים פעם נוספת והתחנן לפני ה'. ביום הארבעים הוא יום כיפור נתרצה ה' לסלוח לעם ישראל ומשה ירד עם לוחות הברית השניים.

מאז אותו אירוע נקבעו ימים אלו לימי סגולה, לימים של תשובה ובעקבותיה סליחה וכפרה. בימים אלו אנו מרבים בסליחות, באמירת תהילים ובתקיעת שופר, ובעיקר מחשבים את המאזן השנתי של חיינו ומתבוננים במה שצריך לתקן ולהתחזק.

חכמינו דרשו רמז על הקשר המתחדש בין עם ישראל לה' בימים אלו באמצעות ראשי התיבות של הפסוק "אֲנִי לְדוֹדִי וְדוֹדִי לִי" המרמז על חודש אלול, פסוק זה (בשונה מפסוק אחר בשיר השירים שבו נכתב "דּוֹדִי לִי וַאֲנִי לוֹ") מראה שאת הצעד הראשון עם ישראל עושה לכיוון ה' (אני לדודי) ולאחר מכן ה' מקבל את תשובתם וסולח (ודודי לי).

בשונה מהקשר בין עם ישראל לה' המתבטא בימים אלו על ידי עבודת התשובה של עם ישראל, קיים קשר נוסף שבא לידי ביטוי בימי חודש ניסן וחג הפסח. בקשר בימי חודש ניסן, ה' מיוזמתו מעלה את העם מדרגתו הרוחנית הנמוכה ומגביה אותו מעלה, ממש כמו בגאולת מצרים שבה בני ישראל היו ברמה רוחנית נמוכה ביותר וללא כל עבודה רוחנית מצידם "נגלה עליהם מלך מלכי המלכים וגאלם".

אכן כאשר מדובר על קשר שבו היוזם והמגביה הוא ה' בעצמו וודאי שהרמה הרוחנית שאליה מגיעים היא גבוהה באין ערוך, אך יחד עם זאת, למעלת התשובה 'מיוזמתנו' בימי חודש אלול ישנם שתי מעלות, שקיימות אצל כל מי שעובד קשה להשיג משהו בעצמו, 1) זה חביב עליו יותר, 2) זה מחזיק לזמן רב יותר.

יעזור ה' יתברך שנצליח לנצל את ימי חודש אלול זה להתקרב יותר לה' ולזכות בכתיבה וחתימה טובה.

שבת שלום

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקופית קודמת
שקופית הבאה
דילוג לתוכן