חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרשת השבוע – פרשת בלק

על גן חיות שפיתח שיטה ייחודית ועל אהרון הכהן שהשלים בין ניצים בשיטה לא קונבנציונלית

מספרים על גן חיות שפרסם מודעה 'אתם מוזמנים לגן החיות שלנולחזות בפלא הגדול: וגר זאב עם כבש!'. המונים באו לראות אתהמחזה, ושפשפו את העיניים בתדהמה כשראו כי אכן הכבש נמצאבתוך הכלוב של הזאב. שאלו המבקרים את מנהלי גן החיות 'וואו, איךעשיתם את זה?', והם ענו: 'זה פשוט מאוד. בכל בוקר אנו שמים כבשחדש'

***

מכיוון ששבוע שעבר נכנס בטעות הטור על פרשת בלק, אני מכניס השבוע טור על פרשת חוקת. בפרשת חוקת מסופר על פטירתו של אהרון הכהן, אחיו הגדול של משה רבינו. כאשר מתבוננים בתיאור שכתוב אודות האבל והצער של עם ישראל שמים לב שהתיאור נכתב בלשון לא רגילה "וַיִּבְכּוּ אֶת אַהֲרֹן שְׁלֹשִׁים יוֹם כֹּל בֵּית יִשְׂרָאֵל"שמשמעות הביטוי היא שגם הנשים והילדים התאבלו על פטירתו של אהרון.

במדרש מתוארת מהי הסיבה לפופולאריות של אהרון הכהן, היותו 'אוהב שלום'. אהרון היה מסתובב כל היום ומפשר ומשלים בין זוגות שרבו וחברים שהסתכסכו. השיטה שבה הוא נקט לצורך השכנת השלום היתה לא קונבנציונלית. כאשר ראה, לדוגמא, שני שכנים מסוכסכים ביניהם, היה אהרון הכהן ניגש לראשון ואומר לו 'אתה יודע, שוחחתי היום עם השכן שלך והוא ממש מצטער שהגעתם למצב של סכסוך שכנים, הוא ממש מתחרט על מה שהוא עשה ורוצה לפתוח דף חדש'. לאחר מכן היה ניגש לשכן השני ואומר לו את אותם דברים, וכך גרם שהלב של שניהם פתוח לקבל אחד את השני ובפעם הבאה שנפגשו בניהם הם היו משלימים אחד עם השני. וכך אהרון היה משכין שלום בין אדם לחברו ובין איש לאשתו.

אך לכאורה קצת 'צורם' הרעיון של 'שקר לבן' על מנת להשכין שלום,כי בסופו של דבר מה שאהרון היה אומר זה לכאורה לא אמת וכיצד אהרון הכהן, גדול האומה, נוהג כך?

ההסבר לכך הוא, אהרון בהכירו את האנשים ידע להסתכל על הפנימיות שלהם, על הנשמה ולא להסתפק במראה החיצוני וברושם שנוצר בעקבותיו. ומתוך הסתכלות בפנימיות שלהם הוא זיהה את הרצון הפנימי שלהם להשלים ולא לריב, וזה אכן מה שהוא אמר לצד השני כי אהרון ראה את האמת הפנימית שבהם.

השבת, ג' בתמוז היא גם יום ההילולא של אהרון הכהן של דורנו, הרבי מלובביץ', הרבי בהסתכלותו החיובית ובאהבתו לכל יהודי באשר הוא, המחיש לנו את הנהגתו של אהרון הכהן, והראה לנו שאכן גם בדור כמו שלנו ניתן וצריך להסתכל על כל יהודי בעין טובה ולראות את הפנימיות הזכה שבו.

המסר אלינו, בתקופה כזאת של שסעים ומחלוקות, הוא ברור, להשתדל לראות את הפנימיות של כל יהודי ואת הרצון הפנימי של הנשמה שלו, וכמו שנכתב בפרקי אבות "הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה".

שבת שלום

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקופית קודמת
שקופית הבאה
דילוג לתוכן