חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לעבוד בקבלנות

הרב אורי וילהלם על התשובה לבקשה המוזרה ועל העמידה בלוח הזמנים של קבלת משכורות [] פרשת השבוע - 'כי תצא'

ב"ה

הרב אורי וילהלם

מספרים על יהודי שפעם התפלל לה' ואמר לו: "ריבונו של עולם, כתוב בתהילים "אלף שנים בעיניך כיום אתמול", זאת אומרת שאלף שנים בשבילך הם כמו יום אחד, אם כך בבקשה תן לי לחיות יום אחד!".

לפתע שמע קול מהשמים: "תגיש את בקשתך מחר".

***

בפרשת השבוע אנו לומדים על הציווי "בְּיוֹמוֹ תִתֵּן שְׂכָרוֹ". ציווי זה מלמד אותנו להקפיד לשלם לעובדים ולנותני שירות את שכרם בזמן ולא לעכב אותו.

כתוב בתלמוד ירושלמי שכל מה שה' מצווה את עם ישראל הוא בעצמו גם מקפיד לשמור (דוגמה מוחשית לכך היא מצוות השבת – רק לאחר שה' שבת ממלאכה, כמו שכתוב: "וַיִּשְׁבֹּת בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה", הוא ציווה לעם ישראל גם לשבות בשבת).

וכתוב בתלמוד: "היום לעשותם ומחר לקבל שכרם" – כלומר שאת השכר על קיום המצוות נקבל רק "מחר".

שואלים חכמינו, אם כך מדוע אין אנו מקבלים "בְּיוֹמוֹ" את השכר עבור המצוות שאנו מקיימים? איך ה' לא מקיים את מה שהוא מצווה עלינו?

יתרה מכך, רבים מגדולי ישראל סבורים שהשכר הניתן לנפטרים בגן עדן הוא רק מקדמה עבור המצוות שהם עשו, ועיקר תשלום השכר הוא בביאת המשיח בגאולה.

יוצא אם כן, שיהודים שכבר סיימו את תפקידם בעולם לפני אלפי שנים עדיין ממתינים לקבל את שכרם. והרי לכאורה לפי הכלל הם היו צריכים לקבל "בְּיוֹמוֹ"?

ההסבר לכך הוא: ישנם שני סוגי פועלים – האחד הוא 'שכיר' שמבצע את העבודה הנדרשת ממנו ומקבל את שכרו בכל משך זמן מסויים, 'שכיר יום' – בכל סוף יום – ו'שכיר חודש' – בכל סוף חודש, וכדומה.

והסוג השני הוא 'קבלן'. הוא לא מקבל שכר לפי שעות עבודה אלא לפי התקדמות ביצוע המשימה שלו, לדוגמה קבלן שסיכמתי איתו שייבנה עבורי בית – את התשלום אני משלם לו לא לפי חודשי עבודה אלא לפי שלב בבנייה: כאשר הוא מסיים את השלד אני משלם על השלד, וכן הלאה.

אנו בעצם עובדים אצל ה' ב'קבלנות', ה' ברא את העולם ונתן לעם ישראל משימה לבצע – זיכוך העולם, וכאשר אנו נשלים את המשימה, שלמות המשימה עצמה – בצורה מיידית גורמת שמשיח יבוא, ואז נקבל את השכר ללא כל עיכוב.

והמסר עבורנו הוא פשוט: עלינו להשתדל לעשות את המוטל עלינו ולהשלים את המשימה שה' הטיל עלינו, וכמו שאומר הרמב"ם: "צָרִיךְ כָּל אָדָם שֶׁיִּרְאֶה עַצְמוֹ כְּאִלּוּ חֶצְיוֹ זַכָּאי וְחֶצְיוֹ חַיָּב; וְכֵן כָּל הָעוֹלָם, חֶצְיוֹ זַכָּאי וְחֶצְיוֹ חַיָּב:… עָשָׂה מִצְוָה אַחַת הִכְרִיעַ אֶת עַצְמוֹ וְהִכְרִיעַ אֶת כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ לְכַף זְכוּת, וְגָרַם לָהֶן תְּשׁוּעָה וְהַצָּלָה".

שבת שלום.

לתגובות והערות:

הרב אורי וילהלם, רב נווה אילן
052-7703178
[email protected]

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקופית קודמת
שקופית הבאה
דילוג לתוכן