חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תייר או מרגל?

הרב אורי וילהלם - על חגבים ענקיים באוסטרליה ועל תיירים שהרגישו כמרגלים [] פרשת השבוע: שלח

ב"ה
חקלאי מטקסס נסע לאוסטרליה לחופשה. שם הוא פוגש איכר אוסטרלי. האוסטרלי מראה לו את שדה החיטה הגדול שלו והטקסני אומר: "אצלנו יש שדות חיטה שהם גדולים לפחות פי שניים".
אחר-כך הם מסתובבים קצת בחווה, והאוסטרלי מראה לו את עדר הבקר שלו. הטקסני מייד אומר: "הפרות אצלנו הן לפחות פי שתיים יותר גדולות מאשר הפרות שלך".
פתאום הטקסני רואה עדר של קנגורו מקפצים בשדה. "ומה אלה?", הוא שואל, והאוסטרלי עונה: "חגבים! אין לכם חגבים בטקסס?!".

***

בפרשת השבוע, 'שלח', אנו קוראים בהרחבה על 'חטא המרגלים'. בני ישראל מבקשים ממשה שישלח אנשים שיראו את הארץ המובטחת ויתרשמו ממנה. משה לוקח נציג מכל שבט והם יוצאים לסייר בארץ כנען, וכאשר שנים-עשר הנציגים חוזרים הם מביאים דוגמית מהפירות הענקיים שיש בארץ – אך עשרה מהם מוציאים את 'דיבת הארץ', מדברים נגדה ואפילו טוענים שאין בכוחו של אלוקים לכבוש אותה.
שני הנציגים האחרים היו יהושע וכָּלֵב. שני אלה מתעמתים עם כל העשרה, אך העם המוסת כבר לא נשמע להם. בעקבות זאת אלוקים גוזר על עם ישראל שיתעכבו במדבר 40 שנה עד שימותו וייכלו האנשים שהיו מעל גיל עשרים בזמן החטא.
אולם בכל הסיפור הזה ישנו עניין מאוד לא ברור. כבר לפני שיצאו הנציגים של בני ישראל לראות את הארץ בירך משה את יהושע שיִינצל מלהיות שותף לעצת כל השליחים, כפי שמובא בתורה שמשה קורא לתלמידו הושע בן-נון ומשנה את שמו ליהושע – מוסיף את האות י'.
בתלמוד מוסבר שמשה רמז בשמו החדש של יהושע את המילים: "י-ה יושיעך מעצת מרגלים" – שיהושע יינצל מעצתם.
ואכן יהושע (ביחד עם כָּלֵב), כפי שרואים בהמשך, לא מצטרף אליהם להתססת העם, אלא דווקא מוכיח את שקריהם.
אם-כן, משה, עוד לפני צאת השליחים לארץ, כבר ידע שזה לא הולך להסתיים בצורה טובה, ואם זה המצב מדוע הוא אינו מבטל את כל השליחות הזאת ומסתפק בתפילה על יהושע בלבד?
מסביר הרבי מלובביץ' הסבר נפלא הנעוץ במילות התורה המדוייקות: בכל הפרשה אנו רואים שהמרגלים ומעשיהם לא מכונים בשורש ר.ג.ל. אלא בשורש ת.י.ר.: "שלח לך אנשים ויתורו את הארץ"; "ויתורו האנשים"; "לתור את הארץ", ועוד. רק בתלמוד הם מכונים 'מרגלים' וחטאם 'חטא המרגלים'.
מה ההבדל בין תייר למרגל? פשוט מאוד, התייר מגיע, מסתכל ומתרשם – המרגל לעומתו, כשהוא מגיע למקום מסוים הוא בוחן את הדרכים איך וכיצד לכבוש את המקום, בודק וחוקר מה הן כל נקודות התורפה.
משה רבנו הסכים לשלוח 'תיירים' שיתורו את הארץ ויתרשמו ממנה, כי הרי הוא יודע שאלוקים לא צריך עזרה מאיש איך וכיצד לכבוש את הארץ – אך פתאום הוא רואה שהם לוקחים את התפקיד שלהם בצורה שונה, ורואים את עצמם כ'מרגלים'.
אכן על בסיס זה שהם "מגדילים ראש" ולא עושים רק את תפקידם, הוא לא ראה צורך להחליפם. אך יחד עם זאת הוא ראה צורך להתפלל על יהושע שלא יתפוס את תפקידו כמרגל וישאר תייר, ואכן בזכות זה הוא ניצל ולא התדרדר לדרגתם של המרגלים.
שבת שלום,
הרב אורי וילהלם,
רב שכונת נווה אילן, יבנה
——————–
לתגובות והערות:
052-7703178
[email protected]

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקופית קודמת
שקופית הבאה
דילוג לתוכן