חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כמו פטריות אחרי הגשם

החינוך המונטסורי תופס תאוצה בישראל והורים זועקים להטמעתו גם בנס-ציונה | שרת החינוך שאשא-ביטון על בית הספר המונטסורי ברמת-גן: "צריך לשכפל את בתי הספר המונטסוריים לשאר המדינה"

בחודשים האחרונים התגבשה בעיר נס-ציונה וערי השפלה הסמוכות קהילת הורים המבקשת להקים מערכת חינוך בשיטה בשיטת מונטסורי עבור ילדיה. הקהילה, מן הסתם, נתקלת במספר קשיים נפוצים בהטמעת מערכות חינוך חדשניות: קשיים ביורוקרטיים וחוסר יכולת למצוא מבנה לבית הספר, לצד איתור צוות פדגוגי מתאים.

נציגי הקהילה סיפרו ל'סיטי ניוז'  כי השאלה המיידית המתעוררת עם הצגת הנושא, היא בדרך-כלל: "למה דווקא עכשיו מונטסורי? מה פתאום? לאיזה צורך ולאיזו מטרה?".

בעקבות ובמהלך תקופת הקורונה בה הציבור מתנהל במהלך השנתיים האחרונות, מסתמן כי ההורים הפכו מודעים יותר ויותר לחינוך ילדיהם, כבר מגיל ינקות. ההורים מעורבים יותר ולומדים על קיומן של שיטות חינוך נוספות, מעבר לחינוך הממלכתי המוכר. בתוך כך זכתה גם שיטת החינוך המונטסורית לתקופת רנסנס בקרב הורים ואנשי חינוך.

את השיטה המונטסורית הגתה ופיתחה ד"ר מריה מונטסורי, מחנכת איטלקייה, מדענית, רופאה ופסיכיאטרית, פילוסופית, פמיניסטית ופעילה למען זכויות אדם שהובילה את פיתוח השיטה כבר לפני 100 שנים.
"בחינוך על-פי מונטסורי, הילד הוא במרכז והוא לומד מתוך תחושה פנימית של מסוגלות והצלחה", מסבירה הדר
פלד, מנכ"לית משותפת ומייסדת 'MILLA – מרכז המונטסורי הישראלי לחינוך ולמנהיגות'. הדר מלווה רשויות
מקומיות, מנהלי בתי-ספר וצוותים חינוכיים בהקמת מסגרות חינוכיות מונטסוריות, והיא מוסיפה: "מטרת החינוך המונטסורי
הינה להיות תמיכה לחיים עצמם, להקנות מיומנויות וידע המאפשרים לכל ילד וילדה את ההתפתחות המיטבית על-מנת שיהיו חברים תורמים לחברה, המתאימים לתרבות, למקום ולזמן הנוכחי. החינוך המונטסורי הינו גישה חינוכית
מבוססת מחקרית ומוכחת כתורמת להתפתחות מיטבית של הילדים".

"חינוך מונטסורי הוא החינוך שאני מאמינה בו", אומרת אפרת לקט, אמא, ממייסדי 'דרך הילד' ומאמנת של אלפי הורים לחינוך מכיל ואוהב. "החינוך המונטסורי הוותיק והטוב מקבל היום משנה תוקף במחקרי מוח המעגנים את כל מה שמריה מונטסורי ידעה לפני למעלה ממאה שנים, כדרך הטובה ביותר לחינוך ילדים – שהם העתיד של כולנו", היא מדגישה.

שלומית אריכא, אשת חינוך מזה עשרות שנים, מובילת דרך בתחום וחברה במועצת העיר נס-ציונה, הינה בעלת גן
מונטסורי בעיר ואחת מיוזמות קבוצת ההורים להקמת בית-ספר 'אבני דרך': "בכיתה מונטסורית מאפשרים לילד לחוות את גילוי הלמידה בכך שהוא בוחר באופן עצמאי ובלי כפיית מבוגר. תפקיד המבוגר הוא לתווך ולהכין את הסביבה החינוכית המותאמת ככזו המעצימה את היכולות שלו ללמידה עצמאית ואשר תלמד אותו את מיומנויות החיים. חשוב לאפשר לילדים רצף חינוכי שימשיך לכוונם להתפתחות ולצמיחה, ובעיקר להיות מאושרים".

ההורים רוצים יותר מהחינוך
"הילדה שלנו לומדת כעת בגן מונטסורי, ובשנה הבאה היא עולה לכיתה א'. לצערנו אין לנו בנס-ציונה אופציה לשלוח אותה
לבית-ספר מונטסורי. האפשרות קיימת באזור השרון ובאזורים נוספים בשפלה, אך בנס-ציונה כרגע זה לא על השולחן. לכן, ביחד עם הורים נוספים מהגן, הקמנו את עמותת החינוך המונטסורי בשפלה, וכעת אנחנו מנסים למצוא מבנה ומימון עבור הקמת בית הספר הראשון בעיר שיחנך וילמד בשיטה מצויינת זו, המועדפת עלינו", אומרים דנה וניב שגב.

"בתקופה בה ההורים נאבקים בבידודים ובכורח להעסיק את הילדים שוב ושוב בבית ללא יכולת לצאת, החינוך המונטסורי
מהווה אבן ראשה להקניית עיסוק ולקידום הילדים גם אם הם לא יוצאים מפתח הבית ושוהים בבידוד. הקמת בית-ספר
מונטסורי בנס-ציונה תהיה אבן שואבת לאיזור. בית-ספר מונטסורי יהווה רענון של שיטות הלימוד והשתתת מצע בסיס לדור הבא של תלמידים איכותיים אשר יהפכו, בזכות החינוך השונה, לדמויות ראויות ומובילות בחברה, ולמנהיגים".

מידע נוסף על עמותת 'אבני דרך':
· גיידסטאר אתר העמותה, פייסבוק העמותה
· יצירת קשר: דנה 8828244055
[email protected]

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקופית קודמת
שקופית הבאה
דילוג לתוכן