מחצית שנת הלימודים הסתיימה- זמן לתעודות ולהערכות המורה וכבכל שנה כותבת על כך טור כי ההתייחסות של ההורים בזמנים כאלה לתעודה יכולה להשפיע על המשך השנה. זהו בדיוק הזמן בו אנו כהורים צריכים לתמוך, לעודד ולתת להם הרגשה שאותם אוהבים –אהבה שאינה תלויה בהישגים. זוהי גם נקודת זמן טובה לעצור ולהציב עבורם יעדים חדשים בהתאם לחוזקות ולחולשות של כל ילד – מה צריך לשפר והיכן לעזור ועל אילו נושאים כדאי במחצית הבאה לחזור.
זכרו כי התעודה אינה ניתנת לכם בגין " איזה הורה הייתם ?" התעודה אינה מעידה על הצלחה או כישלון בתפקידכם החשוב כהורים ואינה צריכה להשפיע כלל על הדימוי העצמי שלכם ( מה שאני שומעת מהורים רבים).
הפגנת עמדת כעס, זלזול וביקורת לא רק שלא יועילו לשיפור המצב אלא יעשו את ההיפך.
אז איך נתייחס לתעודה ?
-
הקדישו מזמנכם לשבת עם ילדכם ולקרוא בעיון ביחד איתם את התעודה , עשו זאת כאשר אתם רגועים ופנויים " ולא על הדרך" כשאותם מבית הספר אוספים.
-
התחילו דווקא בנקודות הטובות ובחוזקות של הילד והחמיאו לו על כך זכרו כי חיזוק שלכם יעודד רצון ומוטיבציה להמשך. הסתכלו והדגישו אם קיים שיפור בין תחילת שנה לעכשיו/ בין שנים קודמות לשנה הנוכחית ותנו דגש על ההערות הנכתבות בסופה – כישורים חברתיים ונימוסים- כי הם בסופו של דבר ה-חשובים!!
זכרו שהציונים זה לא הכל והילד גדול מסך ציוניו – התבוננו והעריכו איך ילדכם כחבר ? האם הוא רגיש לזולת ? לוקח על עצמו תפקידים ?
-
מאוד חשוב שתציבו יעדים בריי השגה – אם ילד קיבל נכשל במקצוע מסוים אל תצפו שבמחצית הבאה יקבל מצוין – לכך יידרש מאמץ וזמן , העניקו לו את התמיכה לו זקוק וזכרו כי הדרך היא החשובה – החמיאו ושבחו על המאמץ , על ההשקעה , על הרצון להצליח .
-
אל תשפילו ותבקרו ובין האחים לעולם אל תשוו , כבדו את ילדכם והימנעו מהערות פוגעניות. יהיה לכם זמן לעשות את הפקת הלקחים וללמד את ילדכם כיצד אחריות הם לוקחים ואיך ביחד את הציונים לשפר מנסים .
מה שיגרום להצלחה ולשיפור הוא יכולתו של הילד ושל ההורה לגייס משאבים מרכזיים : אומץ, אמונה, אופטימיות והתמדה.
אומץ – לפעול למרות הפחדים ולהסתכן בכישלון אפשרי, לעודד את הילד להעז ,להתנסות שוב ושוב למרות הקושי , לא להימנע ולתרגל .
אמונה- לנטוע בילד אמונה שהוא מספיק טוב ושאתם שם כדי לתמוך בו גם כשקשה . זכרו כי " מחשבה מייצרת מציאות " ילד שמאמין בעצמו וביכולותיו זה ילד שסבירות גדולה שגם יצליח להתרומם ולהשתפר והרי מה ילד צריך " מבוגר אחד שיאמין בו " – היו אתם אלה שמאמינים בו ומזכירים לו זאת יום יום.
אופטימיות – למדו את הילד והוו עבורו דוגמא ליכולת שיש בנו לראות את הטוב שבכל דבר , להפיק את הדברים הטובים מהתעודה ומתהליך הלמידה, לחפש את הטוב ואת הדרך להשגת המטרות שאותם תציבו.
התמדה – בזכות עבודה קשה , מאמץ ותרגול הילד יכול לשפר הישגיו . אם צריך העניקו לו סיוע או תגבור בהתאם לצורך והעשירו את הלמידה שלו , אך תמיד הדגישו בפניו כי הלימודים הם עבורו ובאחריותו.
שלי מרציאנו- M.A מנחת הורים בכירה בגישת ניתוח התנהגות.
לשליחת שאלות ובקשות לנושאים לטורים הבאים :